Ångerrätt
Om avtalet har ingåtts per distans, till exempel via telefon eller internet, gäller ångerrätt enligt lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokal. Kunden har i dessa fall rätt att ångra sig inom fjorton (14) kalenderdagar, räknat från dagen för leverans av produkten eller dagen för avtalad tjänst, dock tidigast från den dag då Kunden fått föreskriven information om sin ångerrätt.
Om Kunden vill utöva sin ångerrätt ska Kunden lämna eller sända ett meddelande om detta till Solarex AB. Kunden kan använda sig av Konsumentverkets standardformulär som finns på Konsumentverkets webbplats. Kunden ska även kontakta Solarex ABs kundservice för att erhålla vidare returinstruktioner. Returnering ska ske inom fjorton (14) dagar från det att Kunden utövade sin ångerrätt och returneringen ska ske i fullständigt, oskadat och i väsentligen oförändrat skick. All dokumentation ska bifogas returförsändelsen. Kunden står för returkostnaderna, vilket inkluderar eventuell ned- eller bortmontering.
Köparen ansvarar för det returnerade godset till dess att det anlänt till Solshoppens angiven mottagningsadress. De produkter som ingår i Solshoppens ordinarie sortiment som returneras av Köpare och som inte är felaktiga debiteras med 20 % returavdrag samt en returavgift på 600 kr.
Om Kunden utövar sin ångerrätt ska denne ersätta Solarex AB för:
a) förhöjda leveranskostnader på grund av Kundens val av leveransmetod, för det fall Solarex AB har gått med på att stå för kostnaderna för återsändandet,
b) eventuell värdeminskning i den mån det beror på att Kunden hanterat produkten i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa produktens egenskaper eller funktion